Het
Greidenhuis
Home
Het Greidenhuis te Heerenveen
Ergens in 2017 is een zus van mij langzaam gaan dementeren.
Bepaalde 'vrienden' maakten daar gretig gebruik van om begin 2018 even
met haar langs de notaris te gaan.
Nog net op tijd heeft de familie een stokje kunnen steken voor een
gewijzigde testament.
Voor eigen veiligheid heeft de familie, inclusief zus zelf, unaniem
besloten voor een beschermende curatele. Alzo geschiedde.
Even later ging ook het nog langer solo thuis blijven wonen nog maar
nauwelijks.
Nadat het gas van het kooktoestel een paar keer wel werd opengedraaid
maar niet werd aangestoken werd het tijd voor veilig wonen.
De keuze is toen gevallen op Coornhert State van Meriant / Alliade in
Heerenveen.
De verhuizing daar naartoe was in juli 2019.
Al vrij spoedig bleek dit niet de juiste keuze te zijn geweest.
O.a. de veiligheid (weglopen) was onvoldoende gewaarborgd en ook het
eten was, door de keuken toegegeven, niet optimaal.
Het meeste last ondervonden wij van de arts, specialist ouderen
geneeskunde, mw. P.M. Langhout.
Op haar verzoek wilde Meriant / Alliade onze familie
curator vervangen voor een zgn. professionele curator.
Dat werd Brink Bewindvoering BV te Heerenveen (juli 2021), het
slechtste wat ons in deze zaak ooit is overkomen.
Zie in dit verband een artikel in De Groene Amsterdammer.
In september 2021 hebben we dementerende zus verhuisd van
Coornhert State naar het Greidenhuis in Heerenveen.
Het Greidenhuis is een tamelijk kleinschalige en gespecialiseerde
woonomgeving van Dagelijks Leven Zorg BV.
Het Greidenhuis in Heerenveen beviel ons (de familie) aanvankelijk
prima.
Zij waren o.a. zeer behulpzaam met het oponthoud van de verhuizing door
de zgn. professionele curator, Brink Bewindvoering BV.
Van september 2021 tot plm. maart 2022 was iedereen erg enthousiast.
Helaas had de locatie-manager van het Greidenhuis, mw. Aukje Ressing,
geen ervaring met cliënten onder curatele.
Naar aanleiding van een hulpaanbod van mij, omtrent 'veranderend gedrag' van zus, smeet
mw. Ressing hardhandig de deur naar de familie dicht.
Uit haar e-mail van 05-04-2022: "Ik kan niet inhoudelijk in gaan op uw
mail."
Mw. Ressing wenste plots nog slechts met de curator te spreken en/of
die moest op
z'n minst bij ieder gesprek tussen haar en de familie aanwezig zijn.
Een onzinnige eis die de familie dan ook beslist niet heeft kunnen en
willen honoreren.
In een reeds lopende procedure in hoger beroep is curator Brink BV in
juli 2022 ontslagen en is opnieuw een curator uit de familie-kring
benoemd.
De zeer bekoelde relatie tussen de familie en mw. Ressing bleef
evenwel bestaan en leidde zelfs tot een klacht-overweging van mij.
Die klacht-overweging betrof uitsluitend de locatie-manager mw. Ressing.
Mw. Ressing wilde geen gesprek meer met de familie zonder bijzijn van
de zgn. professionele curator:
"Wettelijk gezien is de curator onze
gesprekspartner (voor beide partijen) als het gaat om de zorg voor uw
zus." en
"Een goed gesprek [ pb:
Greidenhuis met de familie ] mag/kan
wettelijk gezien alleen in bijzijn van de wettelijke vertegenwoordiger."
Helaas bleef het bij dit 'gillen' want mw. Ressing leverde er
-uiteraard- geen wetstekst bij waar ik dit zou kunnen vinden.
We bleven evenwel enthousiast over de helpenden op de werkvloer.
De eerste klachten-verzamelaar van Dagelijks Leven Zorg BV, mw.
Juliette
Chafik-Visch, probeerde mij nog zand in mijn ogen te strooien.
"Zoals u weet is het wettelijk zo
geregeld dat..." klinkt misschien wel erg degelijk en erg
wettelijk lekker belangrijk maar is in dit verband ook gewoon 'kul'.
Op mijn vraag aan haar waar ik die wettelijke regel zou kunnen vinden
kwam dan ook geen antwoord.
De volgende klachtenfunctionaris, dhr. Jan van Oosten, was een stuk
beter op zijn taak berekend.
Hij overzag en begreep de situatie.
Wat - ook hij - niet helemaal begreep, was de malle eis van de
locatie-manager om uitsluitend met en/of in het bijzijn van de curator
te willen spreken.
Na enige mailtjes over-en-weer haalde hij soepel en vlot de kou uit
de lucht en conformeerde mw. Ressing zich aan al zijn adviezen met de
woorden:
"Alles wat de klachtenfunctionaris
adviseert daar conformeer ik mij aan.
Ik maak graag een afspraak met u voor
een gesprek met aanwezig van de klachten-functionaris, om dan ook de
openstaande vragen met u te bespreken."
Erg jammer wat mw. Ressing met haar actie allemaal voor negatieve
reclame over het Greidenhuis en Dagelijks Leven Zorg BV heeft
veroorzaakt.
Het lijkt mij veelzeggend dat in de jaarcijfers over 2021 blijkt dat
het Greidenhuis op 3 na (van de -toen- 77 vestigingen), de hoogste
uitstroom
van personeel heeft.
Drie
van de vier medewerkers boven het niveau 'werkvloer' (mw. Chafik-Visch,
dhr. Meyboom, mw. Ressing) die ik nu heb meegemaakt vielen mij zwaar
tegen.
Alleen klachtenfunctionaris, dhr. Van Oosten,
voldoet als één van de vier aan mijn norm.
Vandaar mijn spijt achteraf van onze keuze voor Dagelijks Leven Zorg BV
uit Apeldoorn.
Mijn conclusie
Blijkbaar is deze locatie-manager (mw. Ressing) niet of onvoldoende op
de hoogte van omgang met een curator in relatie tot haar cliënt en de
familie daarvan.
Blijkbaar wordt er bij Dagelijks Leven Zorg BV geen of onvoldoende
aandacht besteed aan het – indien van toepassing – aanbieden van
excuses en worden er blijkbaar geen lessen getrokken voor de toekomst,
uit een - afgehandelde - klacht want...
Vanwege die conclusie leek het mij raadzaam om de Verwantenraad voor te
stellen eens een vergadering te beleggen over dit onderwerp.
Helaas begreep de voorzitter van de verwantenraad, dhr. Christiaan
Meyboom, mijn bedoeling niet en gaf mij een tamelijk onbehoorlijk
antwoord.
De heer Meyboom: "(...) formeel is
het zo dat Dagelijks Leven correct is in zijn reactie."
Meneer Meyboom heeft de inhoud van het manifest(*) van Hugo Borst en
Carin Gaemers vast niet tot zich genomen, schat ik.
Met
deze meneer en zijn toonhoogte had ik geen enkele trek in iets van een
discussie en heb mij bij hem afgemeld met mijn welgemeende excuses.
Ik heb van dhr. Meyboom niets meer vernomen.
Wellicht is hij daarvan geschrokken want iets van excuses
aanbieden
b/lijkt bij Dagelijks Leven Zorg BV niet in hun woordenboek voor te
komen.
Bij
mijn eerstvolgend bezoek aan Heerenveen (okt. 2022) staat - op hun
verzoek - een afspraak voor een afsluitend gesprek gepland.
Eén dag voor dit afsluitend gesprek moest ik mij wegens een positieve
coronatest helaas afmelden.
Ook één dag voor dit gesprek hoorde ik 'van horen zeggen' dat mw.
Ressing binnenkort het Greidenhuis verlaat.
Hiep, hiep, eind goed al goed, zou ik willen zeggen maar heb tegelijk
al medelijden met haar volgende slachtoffer.
Eind conclusie
Zoals in veel (de meeste?) instellingen kan één persoon het verschil
maken.
In dit geval blijft de familie nog redelijk positief over - de
werkvloer van - het Greidenhuis in Heerenveen.
We hopen
evenwel dat mw. Aukje Ressing nu echt z.s.m. vertrekt en wij niet weer
met haar vandoen
krijgen.
Op dit moment schat ik (maar wie ben ik?) haar nog net te licht in voor
de functie van locatie-manager.
Locatie-manager spelen is immers (veel) meer dan alleen hulpverleners
inroosteren.
(*)
Hugo Borst publiceerde in 2016 samen met
Carin Gaemers een manifest
'Scherp op ouderenzorg'.
Sinds die tijd is er evenwel geen steek verbeterd in de zorg voor
dementerenden.
Note
In de achtergrond van een tuchtrechtzaak spreekt de verdediging, s.o.g.
mw. Langhout van Meriant, ad 4.8 "(...)
en zal gaan wonen in een PG-afdeling."
Het Greidenhuis blijkt volgens mw. Langhout dan ook een (gesloten?)
psychogeriatrie (PG)
afdeling van Dagelijks Levens Zorg BV te zijn...
PS:
Helaas viel locatiemanager, mw. Ressing, op 11-11-2022 weer in haar
oude rol.
Haar daden bleken niets waard in verhouding tot haar mooie woorden.
(wordt vervolgd)
© september 2022