Het Greidenhuis  


Home


Het Greidenhuis te Heerenveen

Ergens in 2017 is een zus van mij langzaam gaan dementeren.
Bepaalde 'vrienden' maakten daar gretig gebruik van om begin 2018 even met haar langs de notaris te gaan.
Nog net op tijd heeft de familie een stokje kunnen steken voor een gewijzigde testament.
Voor eigen veiligheid heeft de familie, inclusief zus zelf, unaniem besloten voor een beschermende curatele. Alzo geschiedde.

Even later ging ook het nog langer solo thuis blijven wonen nog maar nauwelijks.
Nadat het gas van het kooktoestel een paar keer wel werd opengedraaid maar niet werd aangestoken werd het tijd voor veilig wonen.
De keuze is toen gevallen op Coornhert State van Meriant / Alliade in Heerenveen.
De verhuizing daar naartoe was in juli 2019.
Al vrij spoedig bleek dit niet de juiste keuze te zijn geweest.
O.a. de veiligheid (weglopen) was onvoldoende gewaarborgd en ook het eten was, door de keuken toegegeven, niet optimaal.
Het meeste last ondervonden wij van de arts, specialist ouderen geneeskunde, mw. P.M. Langhout.
Op haar verzoek wilde Meriant / Alliade
onze familie curator vervangen voor een zgn. professionele curator.
Dat werd Brink Bewindvoering BV te Heerenveen (juli 2021), het slechtste wat ons in deze zaak ooit is overkomen.
Zie in dit verband een artikel in De Groene Amsterdammer.

 In september 2021 hebben we dementerende zus verhuisd van Coornhert State naar het Greidenhuis in Heerenveen.
Het Greidenhuis is een tamelijk kleinschalige en gespecialiseerde woonomgeving van Dagelijks Leven Zorg BV.
Het Greidenhuis in Heerenveen beviel ons (de familie) aanvankelijk prima.
Zij waren o.a. zeer behulpzaam met het oponthoud van de verhuizing door de zgn. professionele curator, Brink Bewindvoering BV.
Van september 2021 tot plm. maart 2022 was iedereen erg enthousiast.
Helaas had de locatie-manager van het Greidenhuis, mw. Aukje Ressing, geen ervaring met cliënten onder curatele.
Naar aanleiding van een hulpaanbod van mij, omtrent 'veranderend gedrag' van zus, smeet mw. Ressing hardhandig de deur naar de familie dicht.
Uit haar e-mail van
05-04-2022: "Ik kan niet inhoudelijk in gaan op uw mail."
Mw. Ressing wenste plots nog slechts met de curator te spreken en/of die moest op z'n minst bij ieder gesprek tussen haar en de familie aanwezig zijn.
Een onzinnige eis die de familie dan ook beslist niet heeft kunnen en willen honoreren.

In een reeds lopende procedure in hoger beroep is curator Brink BV in juli 2022 ontslagen en is opnieuw een curator uit de familie-kring benoemd.
De zeer bekoelde relatie tussen de familie en mw. Ressing bleef evenwel bestaan en leidde zelfs tot een klacht-overweging van mij.
Die klacht-overweging betrof uitsluitend de locatie-manager mw. Ressing.
Mw. Ressing wilde geen gesprek meer met de familie zonder bijzijn van de zgn. professionele curator:
"Wettelijk gezien is de curator onze gesprekspartner (voor beide partijen) als het gaat om de zorg voor uw zus." en
"Een goed gesprek [ pb: Greidenhuis met de familie ] mag/kan wettelijk gezien alleen in bijzijn van de wettelijke vertegenwoordiger."
Helaas bleef het bij dit 'gillen' want mw. Ressing leverde er -uiteraard- geen wetstekst bij waar ik dit zou kunnen vinden.


We bleven evenwel enthousiast over de helpenden op de werkvloer.
De eerste klachten-verzamelaar van Dagelijks Leven Zorg BV, mw. Juliette Chafik-Visch, probeerde mij nog zand in mijn ogen te strooien.
"Zoals u weet is het wettelijk zo geregeld dat..." klinkt misschien wel erg degelijk en erg wettelijk lekker belangrijk maar is in dit verband ook gewoon 'kul'.
Op mijn vraag aan haar waar ik die wettelijke regel zou kunnen vinden kwam dan ook geen antwoord.

De volgende klachtenfunctionaris, dhr. Jan van Oosten, was een stuk beter op zijn taak berekend.
Hij overzag en begreep de situatie.
Wat - ook hij - niet helemaal begreep, was de malle eis van de locatie-manager om uitsluitend met en/of in het bijzijn van de curator te willen spreken.
Na enige mailtjes over-en-weer haalde hij soepel en vlot de kou uit de lucht en conformeerde mw. Ressing zich aan al zijn adviezen met de woorden:
"Alles wat de klachtenfunctionaris adviseert daar conformeer ik mij aan.
Ik maak graag een afspraak met u voor een gesprek met aanwezig van de klachten-functionaris, om dan ook de openstaande vragen met u te bespreken."
Erg jammer wat mw. Ressing met haar actie allemaal voor negatieve reclame over het Greidenhuis en Dagelijks Leven Zorg BV heeft veroorzaakt.
Het lijkt mij veelzeggend dat in de jaarcijfers over 2021 blijkt dat het Greidenhuis op 3 na (van de -toen- 77 vestigingen), de hoogste uitstroom van personeel heeft.
Drie van de vier medewerkers boven het niveau 'werkvloer' (mw. Chafik-Visch, dhr. Meyboom, mw. Ressing) die ik nu heb meegemaakt vielen mij zwaar tegen.
Alleen
klachtenfunctionaris, dhr. Van Oosten, voldoet als één van de vier aan mijn norm.
Vandaar mijn spijt achteraf van onze keuze voor Dagelijks Leven Zorg BV uit Apeldoorn.


Mijn conclusie
Blijkbaar is deze locatie-manager (mw. Ressing) niet of onvoldoende op de hoogte van omgang met een curator in relatie tot haar cliënt en de familie daarvan.
Blijkbaar wordt er bij Dagelijks Leven Zorg BV geen of onvoldoende aandacht besteed aan het – indien van toepassing – aanbieden van excuses en worden er blijkbaar geen lessen getrokken voor de toekomst, uit een - afgehandelde - klacht want...

Vanwege die conclusie leek het mij raadzaam om de Verwantenraad voor te stellen eens een vergadering te beleggen over dit onderwerp.
Helaas begreep de voorzitter van de verwantenraad, dhr. Christiaan Meyboom, mijn bedoeling niet en gaf mij een tamelijk onbehoorlijk antwoord.
De heer Meyboom: "(...) formeel is het zo dat Dagelijks Leven correct is in zijn reactie."
Meneer Meyboom heeft de inhoud van het manifest(*) van Hugo Borst en Carin Gaemers vast niet tot zich genomen, schat ik.
Met deze meneer en zijn toonhoogte had ik geen enkele trek in iets van een discussie en heb mij bij hem afgemeld met mijn welgemeende excuses.
Ik heb van dhr. Meyboom niets meer vernomen.
Wellicht is hij daarvan geschrokken want iets van excuses aanbieden b/lijkt bij Dagelijks Leven Zorg BV niet in hun woordenboek voor te komen.
Bij mijn eerstvolgend bezoek aan Heerenveen (okt. 2022) staat - op hun verzoek - een afspraak voor een afsluitend gesprek gepland.

Eén dag voor dit afsluitend gesprek moest ik mij wegens een positieve coronatest helaas afmelden.
Ook één dag voor dit gesprek hoorde ik 'van horen zeggen' dat mw. Ressing binnenkort het Greidenhuis verlaat.
Hiep, hiep, eind goed al goed, zou ik willen zeggen maar heb tegelijk al medelijden met haar volgende slachtoffer.


Eind conclusie
Zoals in veel (de meeste?) instellingen kan één persoon het verschil maken.
In dit geval blijft de familie nog redelijk positief over - de werkvloer van - het Greidenhuis in Heerenveen.
We hopen evenwel dat mw. Aukje Ressing nu echt z.s.m. vertrekt en wij niet weer met haar vandoen krijgen.
Op dit moment schat ik (maar wie ben ik?) haar nog net te licht in voor de functie van locatie-manager.
Locatie-manager spelen is immers (veel) meer dan alleen hulpverleners inroosteren.


(*)
Hugo Borst publiceerde
in 2016 samen met Carin Gaemers een manifest 'Scherp op ouderenzorg'.
Sinds die tijd is er evenwel geen steek verbeterd in de zorg voor dementerenden.


Note
In de achtergrond van een tuchtrechtzaak spreekt de verdediging, s.o.g. mw. Langhout van Meriant, ad 4.8 "(...) en zal gaan wonen in een PG-afdeling."
Het Greidenhuis blijkt volgens mw. Langhout dan ook een (gesloten?) psychogeriatrie (PG
) afdeling van Dagelijks Levens Zorg BV te zijn...

PS:
Helaas viel locatiemanager, mw. Ressing, op 11-11-2022 weer in haar oude rol.
Haar daden bleken niets waard in verhouding tot haar mooie woorden.
(wordt vervolgd)


© september 2022