Wakvin van het Radboud umc

Home


Bonjour
In de wachtkamer urologie van het Radboud kreeg ik per ongeluk de folder 'Vertel hoe het met u gaat en wat u van het ziekenhuis vindt' in mijn handen en heb het meegenomen.
Een folder van het Radboud umc in samenwerking met het NFK (Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten), gesubsidiëerd door de stichting KWF (Kankerfonds).
De in deze folder genoemde Prom, Prem of PTO formulieren heb nog altijd niet gekregen of kunnen vinden.
Deze formulieren ook niet op internet kunnen vinden dus maakte ik een eigen 'review'...


Vooraf
Sinds oktober 2014 woon ik - door omstandigheden gedreven - midden in het fraaie Frankrijk, dep. 86, Vienne.
De medische zorg in Frankrijk ervaar ik gewoonlijk als een stuk prettiger dan in NL.
Wellicht staat de 'wetenschappelijke zorg' in NL op een - iets - hoger niveau maar aan de menselijkheid in de zorg, kan NL lang niet tippen aan La Douce France, is mijn ervaring in o.a. ten minste een viertal ziekenhuizen, elk in zowel NL als in FR.

Hartkwaal
Tijdens een vakantiereisje, per camper langs de Moezel en met een spiksplinter nieuwe vriendin (nou nieuw), kreeg ik eind juli 2014 in de omgeving van het Franse Millery (dep. 54,  Meurthe-et-Moselle) 's morgens vroeg een acute hartaanval.
Bij binnenkomst in het lokale ZH te Pompey werd, zonder al te veel vragen of administratie, met een spuitbus, eerst Magere Hein van mijn schouders gehaald en werden we even later met twee ziekenauto's in no-time naar het CHRU in Nancy gebracht.

Het team dat in Nancy al op mijn komst stond te wachten heeft de - grootste - problemen van de drie - nagenoeg - dichtgeslibde slagaderen in twee operaties van een paar uur binnen een week tijd opgelost.
Van beide operaties kreeg ik uitgebreide verslagen en een Operatie-CD mee, voor hun collega's in NL.
(T.b.v. hun collega's in LDF heb ik zo'n CD van een MRI in het Radboud ook gevraagd, maar die kreeg ik niet mee.
Raar, (de inhoud van) het medisch dossier is toch van mij? WMBO)

Groot was mijn teleurstelling toen ik plm. zes weken later - ter overdracht - met de operatieverslagen bij een cardioloog in het Anthonius ZH in Nieuwegein kwam.
De beste man was nauwelijks in mijn welzijn en de meegebrachte spullen uit Frankrijk geïnteresseerd en binnen vijf minuten stond ik dan ook weer buiten op de stoep met de boodschap: "Zolang er geen - nieuwe - klachten zijn gaan we niets doen of controleren."

Prostaat
In NL gaan uitslagen en verslagen van specialisten gewoonlijk naar de huisarts.
De huisarts vertelt jou vervolgens zijn interpretatie, bijv. "De suiker is wat aan de hoge kant."
In Frankrijk kun je kiezen of de uitslagen van een specialist maar ook bijvoorbeeld een bloedonderzoek naar de huisarts gaan of dat je die zelf ook - thuis - wilt ontvangen.
Omdat ik veel door West-Europa zwerf heb ik er voor gekozen om mijn verkorte versie van het medisch dossier altijd bij me te hebben.

Zo krijg ik, na inlevering van vijf buisjes bloed, van een eenvoudig driemaandelijks bloedonderzoek in Frankrijk, rechtstreeks van het laboratorium, gewoonlijk een lijst met rond veertig(!) bloedwaarden, uitgedrukt in exacte cijfers van de huidige meting, de vorige meting en de waarde wat het gezien sekse, leeftijd, lengte en gewicht zou moeten zijn.
Iedere afwijking op de norm wordt breedvoerig toegelicht.
Als extra maak ik er zelf een meerjaren statistiek met een OO-Excel grafiek van.
Die grafieken geven over al mijn jaren Frankrijk een giga mooi en snel beeld van mijn - ongeveer - gezondheid!

Mijn Franse mevrouw de huisarts (médecin généraliste)  moest even wennen aan mijn aanpak van statistiek, die zij nog niet eerder bij één van haar patiënten was tegengekomen.
Na een paar keer met deze methode bij haar te komen, sta ik nu als haar lievelingspatiënt te boek, neem ik - althans - maar aan, omdat dat tegenwoordig blijkt uit haar enthousiasme om de meegebrachte cijfers en grafieken te beoordelen en te bespreken.
Ook niet geheel onmogelijk omdat ik vaak een doosje chocola voor haar meebreng.

Hoewel nog niets uit de cijfertjes erop wees (PSA: 5,75) en ik totaal geen klachten had geuit, vond mijn Franse huisarts het in maart 2017 evenwel toch - gezien mijn leeftijd (toen ruim 70 jr.) - nodig om eens nader onderzoek naar mijn prostaat te laten uitvoeren door een uroloog.
In het plaatselijke streekziekenhuis (Poitiers, pôle Montmorillon) werd een st(r)aal urine afgegeven en deed de specialist o.a. een TR (Toucher Rectal).

Ook dat verslag kreeg ik na enige dagen thuisgestuurd, met het advies nader onderzoek te laten doen in hun 'grote' CHU moeder-ziekenhuis in Poitiers om aldaar - random - een twaalftal biopten te laten afnemen.
Vanaf dat moment ben ik mij gaan inlezen in - mogelijke - prostaat-problemen.
Niet oppervlakkig maar werkelijk tot en met (o.a. Nederlandse, Engelse, Duitse en Amerikaanse) wetenschappelijke onderzoeken.

Voorzien van een redelijke portie basiskennis (voor een leek) en na nog wat adviezen gevraagd te hebben bij verschillende (huis) artsen heb ik toen besloten geen verdere actie (o.a. de 12 biopten) te laten uitvoeren maar de zaak - voorlopig - maar gewoon te laten rusten.
Er gaan immers meer - oude - mannetjes dood met dan door prostaatkanker, had ik door mijn studie begrepen...

Radboud umc
Enkele weken later (juli 2017) las ik toevallig een artikel in de online-Telegraaf over een nieuwe en snelle methode van het Radboud umc in Nijmegen om - mogelijk - prostaatkanker op een nieuwe, snelle en veilige manier te kunnen ontdekken met hulp van MRI en daardoor zeer gericht slechts - in mijn geval - twee biopten te hoeven nemen.
Daar heb ik toen een mailtje aan gewaagd en vrij spoedig daarna een afspraak kunnen maken (26-07-2017).

Al snel na de gemaakte afspraak kreeg ik een voorschotnota van ruim duizend euro in de bus met het vriendelijk verzoek die vóór het consult maar even te willen betalen.
Zoals wel meer gebeurt, begrijpt niet iedere zorgverlener in NL hoe te kunnen declareren m.b.t. een zgn. 'verdragsgerechtigde', wat ik ben.
Nadat ik dat uitbundig heb uitgelegd werd het reeds door mij betaalde bedrag vlot teruggestort.

Parkeren
Het parkeren met een CMI (Carte Mobilité Inclusion, in NL: GPK Gehandicaten ParkeerKaart) is bij het Radboud een drama.
De plm. twintig(?) parkeerplaatsen voor deze groep mede-mensen staan - al dan niet voorzien van de bekende kaart - allemaal bezet.
Na een paar rondjes kwam er toch ééntje vrij, waar mijn buscamper met moeite in paste.

Golfkarretjes
Helaas was ik niet op de hoogte van de 'golfkarretjes' die door de lange gangen rijden om mensen die slecht ter been zijn op de plaats van bestemming te brengen.
Halverwege de eerste lange gang ben ik totaal uitgeput op de grond gaan zitten en heb mijn vrolijkst mogelijke smile opgezet en zodoende uiteindelijk zo'n golfkarretje tot stoppen weten te brengen.

Vrijwilligers
Ook verder in het gebouw bleken vriendelijke, behulpzame (, vrijwillige?) dames aanwezig om te helpen waarmee ze maar kunnen.
Helemaal top natuurlijk, maar dat moet je wel even weten...
Van mijn kennismaking met verpleegkundig specialist drs. Gijs de Lauw heb ik toen een artikeltje geschreven.

Vervolg
Mijn Franse huisarts hielp mij begin september 2019 herinneren aan de door het Radboud voorgeschreven (A. Smits v/d Kamp) 'Active surveillance'.
Na ruim twee jaar leek het haar wel tijd worden.
Na mijn wikken en mijn wegen tussen het CHU in Poitiers (Fr) of een vervolg in het Radboud heb ik de volgende dag een mailtje naar het Radboud gestuurd, met het verzoek graag een afspraak aan het einde van de maand oktober 2019 te willen maken ('... omdat ik dan toch al in NL moet zijn.').

Afspraak
Zonder verder overleg wordt door het Radboud een afspraak vastgelegd op 09 oktober om 08:30 uur.
Naar mijn bescheiden mening nou niet bepaald aan het einde van de maand.
En omdat er aan het begin van de maand al ruimte lijkt te zijn, zou een afspraak aan het einde van de maand toch helemaal simpel moeten kunnen, was mijn gedachte.

De tijd 08:30 uur lijkt mij prima voor een werknemer die daarna gelijk door kan naar zijn werk, maar minder geschikt voor een AOW-er met meerdere handicaps.
Helaas was het afsprakenbureau (mw. Van Eldik) niet te vermurven en kreeg ik de tekst "Er is hierover niet te debatteren."
Zo'n opmerking valt bij mij dus verkeerd.
Omgaande heb ik via klachtbemiddeling een nieuwe afspraak gevraagd en gekregen op 06 november.
Ook de tijd 13:20 past mij tig keer beter!
Dank, dank...

Het blijft jammer dat er niet net iets meer mogelijk is met het maken van een afspraak.
Hier, in Frankrijk, kan ik bij verschillende 'bedrijven' vaak zelf online op een kalender met openstaande en bezette mogelijkheden een afspraak vastleggen.
Werkelijk een uitkomst en dus - bijna - geen afsprakenbureau nodig, lijkt mij.
Hoezo, staat de medische zorg in NL hoger aangeschreven dan in LDF ?
Vooral klantvriendelijkheid staat in LDF toch echt een kilometer of wat hoger, is mijn ervaring !

Parkeren
Ruim een halfuur voor de afspraak probeer ik een plek op een minder validen parkeerplek te vinden.
Dat valt - weer - niet mee.
Alles is weer bezet en blijft deze keer bezet.
Een rolstoeltaxi houdt gemakkelijk twee of zelfs drie plaatsen bezet.
Ook na tien rondjes komt er niets vrij en blijven verschillende pakketbezorgers de doorgang voor de hoofdingang versperren.
Uiteindelijk heb ik met mijn Franse CMI (illegaal?) geparkeerd op een taxiplaats aan de overkant van de hoofdingang en ben te voet het natte grasveld overgestoken.
Een 'mannetje' in uniform zou hier m.i. wonderen kunnen verrichten met het scheppen van een beetje orde in deze parkeerchaos (vaak ook zonder GPK).

Entree
Bij de hoofdbalie moest ik eerst toch echt even op adem komen om de verdere gang van zaken voor te leggen.
Dat de aanmeldzuil mijn barcode niet wilde herkennen kunt u mij toch moeilijk aanrekenen, lijkt me.
Misschien zou het Radboud een iets ruimere maat kunnen afdrukken?
Toen het golfkarretje mij bij Urologie afzette moest ik nog een behoorlijk eind lopen naar de blauwe stoelen, helemaal aan het eind van een zijgang.
Blij dat ik zit maar helaas geen puf meer om een felbegeerd kop koffie uit de automaat te halen.

Voorrang
In Frankrijk mag ik in (semi) openbare ruimtes gebruikmaken van mijn 'Carte Priorité'.
Dat is een pasje dat mij vanwege mijn handicaps voorrang verschaft in allerhande (semi-overheids) wachtkamers.
Bij binnenkomst getoond geeft de kaart mij in heel Frankrijk nagenoeg zonder te wachten, toegang vanuit een wachtruimte, tot zelfs ook bij kassa's in de grote winkels.
Helaas maakt zo'n pas in NL geen enkele indruk en word je vaak wat dommig en onnozel toegelachen.
Gelukkig duurde het wachten hier trouwens niet al te lang.

Consult
Het consult bij dr. C.H.J. Muselaers, AIOS Urologie bleek een tamelijk zinloos consult.
De beste man was niet of nauwelijks geïnteresseerd in mijn uit Frankrijk meegebrachte röntgenfoto's van mijn rug en bekken (m.b.t. evt. aangroei van de prostaat) en bijhorend Frans verslag.
Ook bleek een st(r)aal urine of een RT (Rectal Touche) nu niet nodig.
Ondanks mijn - tijdens afspraakmaken - gevraagd "Wat gaat er tijdens consult gebeuren?" ben ik nu feitelijk alleen maar gekomen om een nieuwe afspraak te maken voor een MRI.
Dit consult bleek dus een beetje een pure verspilling van veel energie, tijd en dus (zorg)geld, lijkt me.

Uitslag
Net als de vorige keer bleek het bij urologie (/oncologie) eigenlijk nodig om een vervolg-afspraak te maken voor 'de uitslag'.
Gelukkig had ik daarvoor bij mijn vorig bezoek al gezegd mij met ieder mogelijk bericht te kunnen bellen, mailen of een brief te schrijven.
In dit geval kreeg ik de uitslagbrief in 'mijnRadboudumc'.

MijnRadboudumc
Dit 'mijnRadboudumc' zal nog in ontwikkeling zijn en is wat mij betreft veel te vroeg al in de lucht.
Ik ervaar dit systeem als goed bedoeld maar nog lang niet voldoende gebruiksvriendelijk.
De uitslag-brief die ik na lang zoeken eindelijk wel vond zou ik niet kunnen printen ? of downloaden ?
En éénmaal gelezen blijkt de brief bij mijn volgend bezoek, een paar weken later, zelfs geheel verdwenen.
Een (min-of-meer) toegezegde Franse tekst versie - voor mijn Franse huisarts -  heb ik niet kunnen vinden.

Ook wel grappig is dat ik een 'Inlogcode' voor de website aangevraagd had om plm. 12h00 en de ontvangst van die inlogcode ontving om 13h38 en dat 'ie geldig was tot 12h18.
Maar feitelijk meer triest dan grappig, natuurlijk.

Prom, Prem en PTO
Noch in het Radboud nog op de website of elders op internet vond ik deze formulieren.
Wel is er - weer - veel zorggeld besteed aan allerlei glossy folders, foto en filmmateriaal om die vragenlijsten te promoten.

Tevredenheid
'Zorgverleners geven de kwaliteit en veiligheid van hun zorg een ruime voldoende.'
Dat zijn dus de slagers die hun eigen vlees keurmeesters zijn maar...
Volgens verschillende rapportages van het Nivel blijkt de gezondheidszorg maar weinig te leren van bij hen ingediende klachten...

Conclusie
Mijn conclusie over de vraag "Vertel hoe het met u gaat en wat u van het ziekenhuis vindt":
Ondanks dat een prostaatcarcinoom is ontdekt, voel ik mij uitstekend.
Dank u, en wat ik van uw ziekenhuis vind...?

Dat de afdeling urologie van het Radboud hoog aan staat geschreven (is mij verteld) zal zo zijn maar in mijn beleving valt er toch ook nog een wereld te verbeteren...

Aanbeveling
Mijn 10 aanbevelingen:

  Vriendelijker benadering door het afsprakenbureau (urologie), s.v.p.
  Vriendelijker benadering bij de intake (hoofdingang), s.v.p.
  Overleg met patiënt/cliënt m.b.t. afspraak of
Afspraak kunnen maken op internet-kalender.
Mannetje in uniform op controle parkeren voor minder invalden.
Andere ingang creëren voor minder valide personen of
Misschien toch een stuk/je grasveld offeren voor meer parkeerruimte voor minder validen.
  Andere ingang creëren voor pakketbezorgers.
Ruimere barcode afdrukken die de aanmeldzuil wél kan lezen.
Betere voorlichting (o.a. over intake, golfkarretjes) voor bezoekers die voor het eerst in het Radboud komen.


© oktober 2017