Wakvin
van het Radboud umc
Home
Bonjour
In de wachtkamer urologie van het Radboud kreeg ik per
ongeluk de folder 'Vertel hoe het met
u gaat en wat u van het ziekenhuis vindt'
in mijn handen en heb het meegenomen.
Een folder van het Radboud umc in samenwerking met het
NFK (Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten), gesubsidiëerd door de
stichting KWF (Kankerfonds).
De in deze folder genoemde Prom, Prem
of PTO formulieren heb nog altijd niet gekregen of kunnen vinden.
Deze formulieren ook niet op internet kunnen vinden dus maakte
ik een eigen 'review'...
Vooraf
Sinds oktober 2014 woon ik - door omstandigheden gedreven - midden in
het fraaie Frankrijk, dep. 86, Vienne.
De medische zorg in Frankrijk ervaar ik gewoonlijk als een stuk
prettiger dan in NL.
Wellicht staat de 'wetenschappelijke zorg' in NL op een - iets - hoger
niveau maar aan de menselijkheid in de zorg, kan NL lang niet tippen
aan La Douce France, is mijn ervaring in o.a. ten minste een viertal
ziekenhuizen, elk in zowel NL als in FR.
Hartkwaal
Tijdens een vakantiereisje, per camper langs de Moezel en met een
spiksplinter nieuwe vriendin (nou nieuw), kreeg ik eind juli 2014 in de
omgeving van het Franse Millery (dep. 54, Meurthe-et-Moselle) 's
morgens vroeg een acute hartaanval.
Bij binnenkomst in het lokale ZH te Pompey werd, zonder al te
veel vragen of administratie, met een spuitbus, eerst Magere Hein van
mijn schouders gehaald en
werden we even later met twee ziekenauto's in no-time naar het CHRU in
Nancy gebracht.
Het team dat in Nancy al op mijn komst stond te wachten heeft de -
grootste - problemen van de drie - nagenoeg - dichtgeslibde slagaderen
in twee operaties van een paar uur binnen een week tijd opgelost.
Van beide operaties kreeg ik uitgebreide verslagen en een Operatie-CD
mee, voor hun collega's in NL.
(T.b.v. hun collega's in LDF heb ik
zo'n CD van een MRI in het Radboud ook gevraagd, maar die kreeg ik niet
mee.
Raar, (de inhoud van) het medisch dossier is toch van mij? WMBO)
Groot was mijn teleurstelling toen ik plm. zes weken later - ter
overdracht - met de operatieverslagen bij een cardioloog in het
Anthonius ZH in Nieuwegein kwam.
De beste man was nauwelijks in mijn welzijn en de meegebrachte spullen
uit Frankrijk geïnteresseerd en binnen vijf minuten stond ik dan ook
weer buiten op de stoep met de boodschap: "Zolang er geen - nieuwe -
klachten zijn gaan we niets doen of controleren."
Prostaat
In NL gaan uitslagen en verslagen van specialisten gewoonlijk naar de
huisarts.
De huisarts vertelt jou vervolgens zijn interpretatie, bijv. "De suiker is wat aan de hoge kant."
In Frankrijk kun je kiezen of de uitslagen van een specialist maar ook
bijvoorbeeld een bloedonderzoek naar de huisarts gaan of dat je die
zelf ook - thuis - wilt ontvangen.
Omdat ik veel door West-Europa zwerf heb ik er voor gekozen
om mijn verkorte versie van het medisch dossier altijd bij me te hebben.
Zo krijg ik, na inlevering van vijf buisjes bloed, van een eenvoudig
driemaandelijks bloedonderzoek in Frankrijk, rechtstreeks van het
laboratorium, gewoonlijk een lijst met rond veertig(!) bloedwaarden,
uitgedrukt in exacte cijfers van de huidige meting, de vorige meting en
de waarde wat het gezien sekse, leeftijd, lengte en gewicht zou moeten
zijn.
Iedere afwijking op de norm wordt breedvoerig toegelicht.
Als extra maak ik er zelf een meerjaren statistiek met een OO-Excel
grafiek van.
Die grafieken geven over al mijn jaren Frankrijk een giga mooi en snel
beeld van mijn - ongeveer - gezondheid!
Mijn Franse mevrouw de huisarts (médecin
généraliste) moest even wennen aan mijn aanpak van
statistiek, die zij nog niet eerder bij één van haar patiënten was
tegengekomen.
Na een paar keer met deze methode bij haar te komen, sta ik nu als haar
lievelingspatiënt te boek, neem ik - althans - maar aan, omdat dat
tegenwoordig blijkt uit haar enthousiasme om de meegebrachte cijfers en
grafieken te beoordelen en te bespreken.
Ook niet geheel onmogelijk omdat ik vaak een doosje chocola voor haar
meebreng.
Hoewel nog niets uit de cijfertjes erop wees (PSA:
5,75) en ik totaal geen klachten had
geuit, vond mijn Franse huisarts het in maart 2017 evenwel toch -
gezien mijn leeftijd (toen ruim 70 jr.) - nodig om eens nader onderzoek
naar mijn prostaat te laten uitvoeren door een uroloog.
In
het plaatselijke streekziekenhuis (Poitiers, pôle Montmorillon) werd
een st(r)aal urine afgegeven en deed de specialist o.a. een TR (Toucher Rectal).
Ook dat verslag kreeg ik na enige dagen thuisgestuurd, met het advies
nader onderzoek te laten doen in hun 'grote' CHU moeder-ziekenhuis in
Poitiers
om aldaar - random - een twaalftal biopten te laten afnemen.
Vanaf dat moment ben ik mij gaan inlezen in - mogelijke -
prostaat-problemen.
Niet oppervlakkig maar werkelijk tot en met (o.a. Nederlandse,
Engelse, Duitse en Amerikaanse) wetenschappelijke onderzoeken.
Voorzien van een redelijke portie basiskennis (voor een leek) en na nog
wat adviezen
gevraagd te hebben bij verschillende (huis) artsen heb ik toen besloten
geen
verdere actie (o.a. de 12 biopten) te laten uitvoeren maar de zaak -
voorlopig - maar gewoon te laten rusten.
Er gaan immers meer - oude - mannetjes dood met dan door prostaatkanker, had ik
door mijn studie begrepen...
Radboud umc
Enkele weken later (juli 2017) las ik toevallig een artikel in de
online-Telegraaf over een
nieuwe en snelle methode van het Radboud umc in Nijmegen om - mogelijk
- prostaatkanker op een nieuwe, snelle en veilige manier te kunnen
ontdekken met hulp van MRI en daardoor zeer gericht slechts - in mijn
geval -
twee biopten te hoeven nemen.
Daar heb ik toen een mailtje aan gewaagd en vrij spoedig daarna een
afspraak kunnen maken (26-07-2017).
Al snel na de gemaakte afspraak kreeg ik een voorschotnota van ruim
duizend euro in de bus met het vriendelijk verzoek die vóór het consult
maar even te willen betalen.
Zoals wel meer gebeurt, begrijpt niet iedere zorgverlener in NL hoe te
kunnen declareren m.b.t. een zgn. 'verdragsgerechtigde',
wat ik ben.
Nadat ik dat uitbundig heb uitgelegd werd het reeds door mij betaalde
bedrag vlot teruggestort.
Parkeren
Het parkeren met een CMI (Carte Mobilité Inclusion, in NL: GPK
Gehandicaten ParkeerKaart) is bij het Radboud een drama.
De plm. twintig(?) parkeerplaatsen voor deze groep mede-mensen staan -
al dan niet voorzien van de bekende kaart - allemaal bezet.
Na een paar rondjes kwam er toch ééntje vrij, waar mijn buscamper met
moeite in paste.
Golfkarretjes
Helaas was ik niet op de hoogte van de 'golfkarretjes' die door de
lange gangen rijden om mensen die slecht ter been zijn op de plaats van
bestemming te brengen.
Halverwege de eerste lange gang ben ik totaal uitgeput op de grond gaan
zitten en heb mijn vrolijkst mogelijke smile opgezet en zodoende
uiteindelijk zo'n
golfkarretje tot stoppen weten te brengen.
Vrijwilligers
Ook verder in het gebouw bleken vriendelijke, behulpzame (,
vrijwillige?) dames aanwezig om te helpen waarmee ze maar kunnen.
Helemaal top natuurlijk, maar dat moet je wel even weten...
Van mijn kennismaking met verpleegkundig specialist drs. Gijs de Lauw
heb ik toen een artikeltje geschreven.
Vervolg
Mijn Franse huisarts hielp mij begin september 2019 herinneren aan de
door het Radboud voorgeschreven (A. Smits v/d Kamp) 'Active surveillance'.
Na ruim twee jaar leek het haar wel tijd worden.
Na mijn wikken en mijn wegen tussen het CHU in Poitiers (Fr) of een
vervolg in het Radboud heb ik de volgende dag een mailtje naar het
Radboud gestuurd, met het verzoek graag een afspraak aan het einde van
de maand oktober 2019 te willen maken ('... omdat ik dan toch al in NL moet zijn.').
Afspraak
Zonder verder overleg wordt door het Radboud een afspraak vastgelegd op
09 oktober om 08:30 uur.
Naar mijn bescheiden mening nou niet bepaald aan het einde van de maand.
En omdat er aan het begin van de maand al ruimte lijkt te zijn, zou een
afspraak aan het einde van de maand toch helemaal simpel moeten kunnen,
was mijn gedachte.
De tijd 08:30 uur lijkt mij prima voor een werknemer die daarna
gelijk door kan naar zijn werk, maar minder geschikt voor een AOW-er
met meerdere handicaps.
Helaas was het afsprakenbureau (mw. Van Eldik) niet te vermurven en
kreeg ik de tekst "Er is hierover
niet te debatteren."
Zo'n opmerking valt bij mij dus verkeerd.
Omgaande heb ik via klachtbemiddeling een nieuwe afspraak gevraagd en
gekregen op 06 november.
Ook de tijd 13:20 past mij tig keer beter!
Dank, dank...
Het blijft jammer dat er niet net iets meer mogelijk is met het maken
van een afspraak.
Hier, in Frankrijk, kan ik bij verschillende 'bedrijven' vaak zelf
online op een kalender met openstaande en bezette mogelijkheden een
afspraak vastleggen.
Werkelijk een uitkomst en dus - bijna - geen afsprakenbureau nodig,
lijkt mij.
Hoezo, staat de medische zorg in NL hoger aangeschreven dan in LDF ?
Vooral klantvriendelijkheid staat in LDF toch echt een kilometer of wat
hoger, is mijn ervaring !
Parkeren
Ruim een halfuur voor de afspraak probeer ik een plek op een minder
validen parkeerplek te vinden.
Dat valt - weer - niet mee.
Alles is weer bezet en blijft deze keer bezet.
Een rolstoeltaxi houdt gemakkelijk twee of zelfs drie plaatsen bezet.
Ook na tien rondjes komt er niets vrij en blijven verschillende
pakketbezorgers de doorgang voor de hoofdingang versperren.
Uiteindelijk heb ik met mijn Franse CMI (illegaal?) geparkeerd op een
taxiplaats aan de overkant van de hoofdingang en ben te voet het natte
grasveld overgestoken.
Een 'mannetje' in uniform zou
hier m.i. wonderen kunnen verrichten met het scheppen van een beetje
orde in deze parkeerchaos (vaak ook zonder GPK).
Entree
Bij de hoofdbalie moest ik eerst toch echt even op adem komen om de
verdere gang van zaken voor te leggen.
Dat de aanmeldzuil mijn barcode niet wilde herkennen kunt u
mij toch moeilijk aanrekenen, lijkt me.
Misschien zou het Radboud een iets ruimere maat kunnen afdrukken?
Toen het golfkarretje mij bij Urologie afzette moest ik nog
een behoorlijk eind lopen naar de blauwe stoelen, helemaal aan het eind
van een zijgang.
Blij dat ik zit maar helaas geen puf meer om een felbegeerd kop koffie
uit de automaat te halen.
Voorrang
In Frankrijk mag ik in (semi) openbare ruimtes gebruikmaken van mijn 'Carte Priorité'.
Dat is een pasje dat mij vanwege mijn handicaps voorrang verschaft in
allerhande (semi-overheids) wachtkamers.
Bij binnenkomst getoond geeft de kaart mij in heel Frankrijk nagenoeg
zonder te wachten, toegang vanuit een wachtruimte, tot zelfs ook bij
kassa's in de grote winkels.
Helaas maakt zo'n pas in NL geen enkele indruk en word je vaak wat
dommig en onnozel toegelachen.
Gelukkig duurde het wachten hier trouwens niet al te lang.
Consult
Het consult bij dr. C.H.J. Muselaers, AIOS Urologie bleek een tamelijk
zinloos consult.
De beste man was niet of nauwelijks geïnteresseerd in mijn uit
Frankrijk meegebrachte röntgenfoto's van mijn rug en bekken (m.b.t.
evt. aangroei van de prostaat) en bijhorend Frans verslag.
Ook bleek een st(r)aal urine of een RT (Rectal Touche) nu niet nodig.
Ondanks mijn - tijdens afspraakmaken - gevraagd "Wat gaat er tijdens consult gebeuren?"
ben ik nu feitelijk alleen maar gekomen om een nieuwe afspraak te maken
voor een MRI.
Dit consult bleek dus een beetje een pure verspilling van veel energie,
tijd en dus (zorg)geld, lijkt me.
Uitslag
Net als de vorige keer bleek het bij urologie (/oncologie) eigenlijk
nodig om een vervolg-afspraak te maken voor 'de uitslag'.
Gelukkig had ik daarvoor bij mijn vorig bezoek al gezegd mij met ieder
mogelijk bericht te kunnen bellen, mailen of een brief te schrijven.
In dit geval kreeg ik de uitslagbrief in 'mijnRadboudumc'.
MijnRadboudumc
Dit 'mijnRadboudumc' zal nog in ontwikkeling zijn en is wat mij betreft
veel te vroeg al in de lucht.
Ik ervaar dit systeem als goed bedoeld maar nog lang niet voldoende
gebruiksvriendelijk.
De uitslag-brief die ik na lang zoeken eindelijk wel vond zou ik niet
kunnen printen ? of downloaden ?
En éénmaal gelezen blijkt de brief bij mijn volgend bezoek, een paar
weken later, zelfs geheel verdwenen.
Een (min-of-meer) toegezegde Franse tekst versie - voor mijn
Franse huisarts - heb ik niet kunnen vinden.
Ook wel grappig is dat ik een 'Inlogcode'
voor de website aangevraagd had om plm. 12h00 en de ontvangst van die
inlogcode ontving om 13h38 en
dat 'ie geldig was tot 12h18.
Maar feitelijk meer triest dan grappig, natuurlijk.
Prom, Prem en PTO
Noch in het Radboud nog op de website of elders op internet vond ik
deze formulieren.
Wel is er - weer - veel zorggeld besteed aan allerlei glossy folders,
foto en filmmateriaal om die vragenlijsten te promoten.
Tevredenheid
'Zorgverleners geven de kwaliteit en
veiligheid van hun zorg een ruime voldoende.'
Dat zijn dus de slagers die hun eigen vlees keurmeesters zijn maar...
Volgens verschillende rapportages van het Nivel blijkt de
gezondheidszorg maar weinig te leren van bij hen ingediende klachten...
Conclusie
Mijn conclusie over de vraag "Vertel
hoe het met u gaat en wat u van het ziekenhuis vindt":
Ondanks dat een prostaatcarcinoom is ontdekt, voel ik mij uitstekend.
Dank u, en wat ik van uw ziekenhuis vind...?
Dat de afdeling urologie van het Radboud hoog aan staat geschreven (is
mij verteld) zal zo zijn maar in mijn beleving valt er toch ook nog een
wereld te verbeteren...
Aanbeveling
Mijn 10 aanbevelingen:
Vriendelijker benadering door het afsprakenbureau
(urologie), s.v.p.
Vriendelijker benadering bij de intake (hoofdingang), s.v.p.
Overleg met patiënt/cliënt m.b.t. afspraak of
Afspraak kunnen maken op internet-kalender.
Mannetje in uniform op controle parkeren voor minder invalden.
Andere ingang creëren voor minder valide personen of
Misschien toch een stuk/je grasveld offeren voor
meer parkeerruimte voor minder validen.
Andere ingang creëren voor pakketbezorgers.
Ruimere barcode afdrukken die de aanmeldzuil wél kan lezen.
Betere voorlichting (o.a. over intake, golfkarretjes) voor bezoekers
die voor het eerst in het Radboud komen.
© oktober 2017